Strona główna » Checklisty – prosty sposób na skomplikowane sprawy

Checklisty – prosty sposób na skomplikowane sprawy

Checklisty czy po polsku listy kontrolne to wynalazek prosty i zarazem genialny – ułatwiają życie, organizację, komunikację, upraszczają skomplikowane czynności… Przesadzamy? Jeśli tak, to tylko trochę. Sprawdź, jak checklisty mogą Ci się przydać i jak mogą zacząć pracować dla Ciebie.

Polska nazwa brzmi dość poważnie i wymagająco (w sam raz dla lotnictwa i medycyny, niespecjalnie trafnie do „użytku domowego”…), dlatego zdecydowanie wolimy nazywać to narzędzie po prostu „checklistami”.

Czym jest checklista? Najprościej ujmując: listą (czynności albo rzeczy), na której „odhacza” się kolejne pozycje. Możesz je zastosować do wszystkiego, co wymaga powtarzania czynności albo wielu elementów, żeby działało dobrze. Może to też być prosta instrukcja – krok po kroku – co trzeba wykonać.

Gdzie je znajdziesz? Prawie wszędzie: w lotnictwie, medycynie, zarządzaniu kryzysowym, zarządzaniu sieciami restauracji, BHP… U nas świetnie sprawdzają się przy organizacji imprez, może Ty też używasz ich w pracy albo w domu?

Dlaczego checklisty są tak popularne? Pozwalają wyeliminować błąd ludzki – nawet w sytuacji stresowej czy zagrożenia życia nie zdarzy się, że o czymś zapomnisz, jeśli masz pod ręką listę, zgodnie z którą postępujesz. Przy okazji taka lista kontrolna świetnie redukuje stres – pytanie „czy o wszystkim pamiętałam?” znika jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki (i prawie równie szybko).

Kolejny plus checklisty: wystarczy, że przygotujesz ją raz, później za każdym razem wystarczy „odhaczać” kolejne pozycje.

Gdzie możesz zastosować checklisty? To kilka przykładów:

  • podczas pakowania tornistra do szkoły,
  • podczas pakowania walizki czy plecaka na wakacje,
  • przy dużych porządkach,
  • podczas tworzenia stron www,
  • podczas przygotowywania prezentacji,
  • podczas przygotowywania się do ważnego spotkania (czy masz wszystkie potrzebne dokumenty i rzeczy?),
  • podczas pracy w zespole – dzięki checkliście można łatwo sprawdzić, co jeszcze nie zostało zrobione albo oddelegowane,
  • podczas przekazywania obowiązków – kiedy idziesz na urlop albo zatrudniasz kolejną osobę w swoim zespole,
  • podczas przygotowywania imprezy – czy wysłałaś zaproszenia, zamówiłaś catering, wybrałaś dekoracje…?
  • podczas uczenia dzieci wykonywania czynności domowych – łatwiej posprzątać pokój, kiedy wiadomo, co po kolei trzeba zrobić.

Na dobrą sprawę checklistą jest nawet przepis na Twoje ulubione ciasto :)

My lubimy proste rozwiązania, które ułatwiają nam życie, dlatego to jedno z naszych ulubionych narzędzi organizacyjnych. A jak jest z Tobą? Do czego już używasz takich list albo do czego najbardziej by Ci się przydały? :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *